Cum scriem un CV bun?

Scrierea CV-ului (curriculum vitae) este prima etapă necesară înainte de a începe căutarea unei slujbe.

Cu toate astea, nu este simplu să scrii un CV ușor de citit, clar și concis.

Acest ghid este conceput pentru:

  • A vă ajuta să scrieți un CV eficient, în așa fel încât el să fie cel mai bun instrument pe care să-l folosiți în demersurile dumneavoastră pe lângă angajatori.

 Un bun CV vă permite:

  • Să ușurați înțelegerea angajatorului despre ceea ce ați făcut până acum sau despre ce puteți face pe piața muncii;
  • Să vă prezentați în fața potențialilor angajatori drept o persoană cu competențe care vă individualizează;
  • Să convingeți angajatorul că sunteți persoana de care are nevoie.

Acest ghid vă oferă:

Sfaturi în vederea realizării unui CV care:

  • Să vă reprezinte cât mai bine;
  • Să fie conceput pentru a vă evidenția punctele forte;
  • Să rețină atenția și să vă permită obținerea de interviuri.

Urmărind acest ghid, pagină cu pagină, veți găsi în el informații și sfaturi pentru scrierea unui CV eficient.

Veți putea alege utilizarea acestui ghid în funcție de prioritățile dumneavoastră.

Această lucrare este completată cu exerciții, cu o grilă de evaluare și are următorul cuprins:

  • Ce așteaptă angajatorii de la CV-urile pe care le citesc? Cum să scriem un bun CV?
  • Greșeli de evitat
  • Cele șapte Reguli de Aur
  • Treceți la acțiune!
  • Ce trebuie să faceți înainte de a vă scrie CV-ul
  • Ce este esențial de reținut
  • Grila de evaluare
  • Rezultatele evaluării dumneavoastră

Ce așteaptă angajatorii de la CV-urile pe care le citesc?

Fie că vorbim de un simplu angajator, de un responsabil cu recrutarea de personal într-o mare societate sau de un șef de agenție, toți primesc foarte multe CV-uri.

Ei învață să le citească rapid. Cu cât un CV este mai clar, mai ușor de citit, mai bine structurat, cu atât munca lor este ușurată.

Pentru un angajator, citirea unui CV nu înseamnă citirea în întregime a documentului.

Înseamnă căutarea anumitor elemente de care el are nevoie pentru a identifica:

  • Doar candidații care trebuie convocați pentru un interviu imediat;
  • Candidaturile care pot fi interesante pe viitor și cele pentru care va solicita și părerea unei alte persoane din firmă;
  • Candidaturile care nu interesează firma.

Care sunt elementele pe care le urmărește un angajator într-un CV?

  1. Să cunoască detaliile sarcinilor pe care le-ați efectuat, responsabilitățile dumneavoastră exacte (încadrare, poziție ierarhică), rezultatele pe care le-ați obținut (cifre, date);
  2. Să găsească rapid documentele care atestă pregătirea dumneavoastră profesională (specializarea), necesare realizării activității la locul de muncă din oferta de angajare;
  3. Să identifice activitatea exactă, mărimea firmelor în care ați mai lucrat;
  4. Să găsească coordonatele dumneavoastră, cu un număr de telefon care să-i permită:
    • să obțină mai multe informații suplimentare;
    • să vă propună o întâlnire pentru un interviu.

Un CV este luat în considerare de către un angajator în două cazuri:

  • Firma tocmai a publicat un anunț

Selecția se va realiza pe baza criteriilor din anunț: un nivel de formare profesională, competențe speciale, o anume durată a experienței într-un domeniu specificat, o anume funcție, un anume tip de societate etc.

Uneori, prima selecție se efectuează pe criterii foarte precise, cum ar fi posesia unui permis de conducere, cunoașterea unui program informatic, a unei limbi străine, lucrul cu un anumit tip de clienți etc.

Aceste date trebuie să apară obligatoriu în CV-ul dumneavoastră

  • Firma nu a prevăzut, în mod clar, să recruteze imediat

Candidatura dumneavoastră spontană poate totuși să intereseze firma. în acest caz, CV-ul trebuie să permită înțelegerea rapidă a locului de muncă pe care doriți să îl ocupați.

Să scrieți doar ce ați făcut nu este neapărat suficient pentru a se înțelege ceea ce ați putea sau ați vrea să faceți, nici pentru a vă cunoaște atu-urile ca să reușiți încadrarea pe un anumit loc de muncă.

Trebuie ca CV-ul dumneavoastră să fie clar în aceste privințe.

Cum să scriem un CV bun?

Un „CV bun”:

  • Reflectează în mod fidel ceea ce sunteți;
  • Este adaptat la ceea ce căutați;
  • Vă permite să obțineți un interviu;
  • Se limitează la esențial: ceea ce vă caracterizează, lucrul care îl (îi) va incita pe angajator(i) să vă primească la un interviu, pentru a afla mai multe despre dumneavoastră.

De ce aveți nevoie înainte de scrierea CV-ului?

Adunați toate „documentele” în baza cărora îl veți construi

Într-o primă fază, pe ciornă, notați tot ceea ce ați mai făcut: formare profesională, experiență profesională, activități extra-profesionale, timp liber etc.

Selecționați informațiile pe care le veți reține, întrebându-vă, pentru fiecare element: este cumva UTIL pentru angajator?

Determinați aspectele pe care le veți sublinia:

  • Derularea experienței dumneavoastră profesionale în același sector

sau

  • Rapiditatea cu care ați avansat în carieră

sau

  • Ultimul dumneavoastră post și ceea ce ați învățat de acolo

sau

  • Coerența dintre pasiunile dumneavoastră personale, timpul liber și locurile de muncă pe care le-ați avut etc.

Căutați elementele care permit cu adevărat să se înțeleagă:

  • ce ați făcut/realizat/obținut
  • ce vă deosebește
  • ce v-a plăcut să faceți

Pentru ajutor, consultați ghidul „Cum să ne identificăm abilitățile și calitățile”.

Care sunt rubricile CV-ului dumneavoastră ?

Starea civilă și coordonatele:

  • Singura obligație este să vă dați numele și prenumele, adresa și telefonul. în ceea ce privește vârsta, situația familială, naționalitatea, indicați-le doar dacă le considerați atu-uri pentru slujba pe care o căutați.

Pregătirea:

  • Diplome de studii
  • Formarea continuă, dacă ea a dus la o calificare
  • Lista instituțiilor școlare frecventate este inutilă, ca și stagiile, dacă ele nu privesc în mod direct postul căutat

Experiența profesională:

  • Se scrie în ordine cronologică, mai ales dacă vreți să arătați evoluția parcursului dumneavoastră profesional. Dați lista slujbelor dumneavoastră succesive în ordine, de la cea mai veche la cea mai recentă. Acest tip de CV este recomandat dacă nu aveți o experiență bogată.
  • în ordine invers cronologică, adică de la ultima experiență la cea mai veche, dacă doriți un post în ultimul sector în care ați lucrat. Ultima dumneavoastră experiență, prezentată la început, va fi pusă mai mult în valoare.
  • Clasament funcțional sau tematic, dacă aveți interesul să puneți în valoare competențe diferite. Veți prezenta diferitele funcții ocupate și, pentru fiecare dintre ele, detaliul activităților dumneavoastră și abilitățile dobândite. Acest tip de CV poate fi interesant dacă ați avut numeroase slujbe similare, de scurtă durată sau funcții similare, dar în sectoare de activitate diferite etc.
  • CV mixt: ca și în CV-ul funcțional, vă veți prezenta domeniile de competență, detaliindu-vă activitățile. Apoi, indicați pe scurt firmele și datele despre posturile ocupate de dumneavoastră.

„Job”-urile de la începutul carierei nu trebuie neapărat precizate, cu excepția începătorilor. Este inutil să precizați natura contractului (contract pe durată determinată, convenție civilă etc.), în afară de cazul când doriți să explicați durata scurtă a ocupării postului respectiv.

Alte rubrici, după caz:

  • Timp liber, „hobby”-uri, subiecte de interes: dacă ele vă scot în evidență, dacă sunt importante pentru dumneavoastră și pentru postul vizat.
  • Activitățile dumneavoastră benevole, de voluntariat: dacă ele arată abilitățile utile în postul vizat.
  • Cunoașterea unei (unor) limbi străine, a unor programe informatice, posesia unui permis de conducere, în cazul în care aceste informații îl pot interesa pe viitorul dumneavoastră angajator.

Greșelile de evitat:

  1. Dezordinea, supraîncărcarea, textul fără titlul rubricilor sau fără elemente puse în valoare.
  2. Simpla enumerare a slujbelor succesive:
    • „între 2003 și 2005, secretar la X”
    • „între 2005 și 2009, secretar la Y”
  1. Informația mult prea vagă:
    • „Engleză”: Vorbit? Citit? Scris? Ce nivel?
    • „Contabil”: Contabilitate clienți? Furnizori? într-o echipă? Singur? Cu bilanț?
    • „Chelner”: De cafenea? Braserie? Restaurant?
    • „Maistru”: Cu ce echipă? Ce responsabilități?
  1. Includerea unor date inutile:
    • „Examen de capacitate”, dacă aveți bacalaureatul.
    • „Naționalitate română”, numai în cazul în care candidați pe un post din serviciul public sau dacă o considerați utilă.
    • „Căsătorit” sau „Divorțat”.
  1. Absența unor justificări ale „golurilor” dintrelocurile de muncă ocupate până în prezent:
    • Ca atare, dacă nu lucrați timp de 2 ani, explicați care a fost motivul (activitățile dumneavoastră extra-profesionale, un curs, o formare profesională, copiii dumneavoastră etc.)
  1. CV-ul dumneavoastră scris pe față-verso, fotocopii sau hârtie de proastă calitate.

Cele șapte Reguli de Aur”:

  1. Scoateți în evidență competența dumneavoastră principală sau obiectivul dumneavoastră profesional.
  2. Vizați claritatea maximă, limpezimea înainte de toate.
  3. Scrieți despre activități și despre sarcini (mai degrabă decât despre ce statut ați avut, funcții etc.)
  4. Fiți clar în ceea ce privește:
    • atribuțiile concrete
    • rezultatele obținute
    • abilitățile dumneavoastră
  1. Fiți sintetic și concis: o pagină e de ajuns în majoritatea cazurilor (mai ales pentru un începător), două pagini maximum.
  2. îngrijiți atât forma, prezentarea, cât și conținutul; un CV trebuie scris la calculator.
  3. Dați toate informațiile care vor permite să fiți contactat:
    • nume și prenume
    • unul sau mai multe numere de telefon
    • fax sau telefon mobil
    • adresa completă
    • orele la care veți putea fi găsit în mod sigur

În acest sens, puteți descărca modelul de CV Europass aici.

Articole relevante