Antreprenoriatul și afacerea
Conform definiției acceptate – un antreprenor este o persoană fizică sau juridică care se obligă, pe baza unor clauze și condiții contractuale, să execute (întreprindă) diferite lucrări/servicii în beneficiul altei persoane sau organizații, în schimbul unei sume de bani dinainte convenite. El este un tip de agent economic reprezentativ în economia de piață care adoptă un comportament întreprinzător, de esență activă și inovatoare, specific sistemelor economice bazate pe concurență, risc și inițiativă privată.
Pentru a vedea dacă te încadrezi în această categorie, mai jos prezentăm cele 10 calități care te transformă într-un antreprenor de succes:
- Un antreprenor de succes are întotdeauna un plan, o viziune despre un anumit lucru sau situație;
- Un antreprenor adevărat știe să comunice;
- Adevărații antreprenori acorda atenție relației pe care o au cu angajații lor;
- Un antreprenor de succes crede în propriile sale forțe;
- Antreprenorii de excepție creează în jurul lor o atmosferă motivațională;
- Un adevărat antreprenor se implică;
- Un antreprenor real se comportă într-o manieră onestă;
- Antreprenorii de succes creează în jurul lor un mediu propice învățării;
- Un antreprenor recunoscut perseverează în tot ceea ce face;
- Un antreprenor de succes distribuie succes.
Antreprenorii au ca scop deschiderea unei afaceri. În economie, afacerea reprezintă știința socială de a conduce oamenii astfel încât aceștia să organizeze și să mențină o productivitate colectivă în scopul îndeplinirii scopurilor particular creative și productive ce generează, de obicei, profit.
Afacerea – de la idee la realitate
Vom încerca în acest capitol să schițăm un îndrumar pentru evaluarea oportunităților de afaceri. Sunt unele aspecte importante ce trebuie a fi luate în considerare înainte de a începe propriu-zis o companie. În acest prim stadiu, viitorul antreprenor trebuie să răspundă la trei întrebări esențiale:
- Ai o idee clară de afaceri?
- Este ideea ta profitabilă?
- Poți să urmărești această oportunitate?
Înainte de a acționa este bine să cântăriți toate problemele ce trebuie rezolvate: este vorba de a dezvolta un concept de afacere și de a verifica dacă este posibil să transformi în realitate ideea de afaceri. În final, veți găsi răspunsul la întrebarea dacă puteți începe sau nu o afacere riscantă.
Când să lansezi o afacere proprie – cât mai curând, deoarece cu cât înaintezi în vârstă, cu atât este mai greu să îți asumi riscuri. Apar obligațiuni de familie mai stricte, responsabilități mai complicate. Totodată, ai nevoie de ceva timp pentru a te acomoda la mediul de afaceri și a ajunge la profit.
Iată un scenariu des întâlnit:
- Înveți o specialitate, finalizezi o școlarizare;
- Lucrezi pentru o întreprindere, aplici cunoștințele, înveți lucruri noi;
- Lansezi propria companie și aplici cunoștințele acumulate la locul de muncă precedent;
- Înveți din propriile greșeli, acumulezi experiență valoroasă și cunoștințe noi;
- Îți vinzi cunoștințele la un preț bun prin serviciile prestate de compania ta.
- Când te plictisești de propria afacere, poți lucra pentru alte companii pentru un salariu mult mai mare sau poți lucra în calitate de expert independent.
- Înveți lucrurile de care ai strictă nevoie.
Toate aceste etape se încadrează într-un proces ciclic. Deja punctul de start depinde de aspirațiile tale și de circumstanțele în care te dezvolți.
Acum ca v-ați decis să deveniți un antreprenor, trebuie să vă concentrați asupra ideii de afaceri. Este nevoie de timp pentru a o găsi, să o analizați și să vă decideți dacă o urmați sau nu. Majoritatea oamenilor cred că știu ceea ce vor. Unii dintre ei chiar știu, dar unii sunt visători. În orice caz, în practică sunt trei situații tipice:
- Prea multe idei, așa că este dificil să alegi una;
- Nici o idee, așa că este dificil să găsești una bună;
- O idee anume, ce este considerată cea mai bună, indiferent dacă în realitate este sau nu.
Să ai idei de afaceri nu este chiar așa ușor. Iată unele sfaturi legate de cum le poți genera:
- Observând piața, astfel încât să găsiți o nișă, cu alte cuvinte o zonă în care există cerere, dar nu și furnizori;
- Citind cu atenție presa locală; un articol sau reclamă pot fi sursa unei idei geniale;
- Citind unele reviste de afaceri unde sunt propuse idei de afaceri, cu informație generală sau tehnică legată de anumite domenii de specialitate;
- Vorbind cu oameni deja implicați în afaceri, antreprenori activi sau clienți potențiali;
- Vorbind cu prieteni și cunoștințe (informații valoroase pot veni din surse neașteptate)
- Toți oamenii au idei. Antreprenorii ar trebui să aibă idei PROFITABILE și PRACTICE.
Evaluarea unei idei de afaceri:
Ar trebui menționat că afacerile riscante în faza de început sunt cele mai vulnerabile și s-a demonstrat că pe întreg mapamondul 85% din afacerile noi eșuează în primii ani. Evaluarea unei idei înseamnă în primul rând obținerea a cât mai multor informații referitoare la ea. Apoi, trebuie verificat dacă perspectivele acestei idei vă atrag și dacă, într-adevăr, puteți să o puneți în practică. În esență, sunt două condiții ce trebuie îndeplinite de o idee pentru a fi calificată ca o bună oportunitate:
- Trebuie să reprezinte o viitoare situație atractivă;
- Trebuie să fie realizabilă.
Nu este suficient ca o idee să îndeplinească doar una dintre condiții. Spre exemplu, dacă te gândești să deschizi o bancă, chiar dacă pare a fi o idee profitabilă, nu și-o poate permite un mic antreprenor individual, din cauza fondurilor necesare și a cerințelor legale.
Ce definește o idee ca fiind profitabila depinde foarte mult de motivația de a începe o nouă afacere. Cu toate acestea, se pot identifica unele cerințe economice pentru noul proiect:
- Necesită un interval de timp relativ scurt pentru a crea o valoare semnificativă;
- Asigură un venit cu periodicitate convenabilă;
- Are potențial de creștere, capacitatea să creeze active și să sporească profiturile;
- Intern, poate genera fonduri pentru a finanța și a susține creșterea.
Există o varietate mare de afaceri, dar, în final, ele pot fi incluse în trei mari categorii:
- Servicii: turism, pictură, decorare, babby-sitting, menaj sunt doar câteva exemple;
- Comerț: vânzarea cu amănuntul, vânzare cu ridicata, comanda prin mail, vânzare prin telefon, vânzări „din ușă în ușă”;
- Producție: când este vorba de mici afaceri, producția se referă la domenii precum: arte meșteșugărești, articole vestimentare, bijuterii, mic mobilier.
Prima condiție pentru o afacere solidă este să definești în mod clar aria de activitate, fie că te afli în domeniul de producție, comerț sau servicii. Practic, trebuie să ai în vedere următoarele:
- O descriere detaliată a produsului sau a serviciului;
- Caracteristici specifice care le diferențiază de alte produse similare de pe piață, oferindu-i un caracter unic;
- Dacă produsele sunt, sau este necesar să fie licențiate, sau este necesar a plăti anumite drepturi de autor;
- Produsul/serviciul este în conformitate cu legislația în vigoare (legea interzice desfășurarea anumitor tipuri de activități, în timp ce pentru anumite produse necesită anumite măsuri de securitate, de protecție sanitară).
Spre exemplu, te decizi ca noua afacere va fi în domeniul turismului rural. Apoi trebuie să decizi dacă serviciile oferite vor include atât cazarea cât și masa și, eventual, alte servicii, dacă vor avea un anumit specific (regional, tematic) sau dacă ele vor fi comune, dacă vor fi adresate unor clienți doar din județ, de la nivel național sau și din străinătate. Trebuie apoi, să afli ce dotări, cerințe minime de sănătate, confort sunt obligatoriu de respectat pentru astfel de afacere. Abia apoi vei putea estima câți clienți vei avea și cât venit ar putea să-ți genereze afacerea.
O descriere cu acuratețe a produsului sau serviciului ajută, pe de o parte, să definiți piața și compatibilitatea cu cererea potențială și, pe cealaltă parte, să organizați resursele concrete în vederea obținerii produselor sau serviciilor.
Forme legale ale afacerii
În faza incipientă, trebuie să vă decideți ce formă legală va avea afacerea dvs. Sunt unele alternative, fiecare având avantaje și dezavantaje ce trebuie a fi cântărite.
Principalele forme juridice sub care vă puteți înființa o afacere sunt:
- Întreprinzători individuali – persoane fizice autorizate și asociații familiale;
- Societăți comerciale – și anume:
- Societatea în nume colectiv (S.N.C.);
- Societatea în comandită simplă (S.C.S.);
- Societatea în comandită pe acțiuni (S.C.A.);
- Societatea pe acțiuni (S.A.);
- Societatea cu răspundere limitată (S.R.L.).
Forma juridica pentru afacerea dorită trebuie aleasă cu grijă. Întreprinzătorii vor tine seama de:
- Natura activității ce urmează a fi organizată;
- Mărimea acesteia și posibilitățile de dezvoltare;
- Numărul viitorilor parteneri de afaceri;
- Gradul de implicare și de răspundere asumat de fiecare dintre ei;
- Capitalul social disponibil în comparație cu cel necesar;
- Ponderea participării fiecărui partener la constituirea capitalului social.